Tinggalkan Jejakmu!!

Followers

Mummy + Papa = Rayyan

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, November 23, 2010

Malas Potong Kuku!!

ummmm..
dulu mse skoloh menengah ak suka sgt smpan kuku..
lau ade spotcheck, msti nk lari sbb xmo kerat kuku..
*kerat = potong
kt umah pon sama..
nenek slalu marah lau kuku pjg, coz kt umah kn kne masak,
jd lau kuku pjg xkn la nk bg org mkn dgn air tgan n skali ngn air kuku tu..
eeeeeeeeeeeeeeeeee..
dh la pjg..cmpem ade kuman2..
wawaaaaaaaaaaaaa..
tp wt x endah je ngn sume tu..
lagi satu...
ingt kt U ni xde org nk kisah seme tu,
upe nye, St.John pon akn check kuku stiap mggu p'jumpaan..
amat fed up bg sy..
tp stelah sy bace artikel ni..
sy telah set kan dlm minda sy..
tiada lagi kuku panjang dlm hidup sy!!!!!!!!

Kisah nye begini...
Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku pnjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi!!!!!!!! opssss... khinzir la lembut ckit..
jika kesemua jari kita myimpan kuku yg pnjang, byangknlah dosa yg telah kita tanggung utk kesemua kninzir2 t'sebut...
maka dengan itu, rajin2 lah potong kuku anda!!!

The Truth 
Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak. 

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. 

Percayalah. 
Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah. 

Info tambahan..
Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya.. 


ni la contoh t'baik utk potong kuku...
jgn smpai setan b'gayot pd kuku anda...



selamat kerat  kuku!!!

No comments:

Post a Comment