Tinggalkan Jejakmu!!

Followers

Mummy + Papa = Rayyan

Lilypie First Birthday tickers

Monday, February 28, 2011

Daddy... Along nk kawen

Jangan Takut Kahwin Awal

Bagaimana  seorang pelajar tahun akhir universiti yang  hampir bunuh diri kerana  depresi (tekanan) setelah ditinggalkan kekasih mengubah  kehidupannya 180  darjah menjadikannya insan yang paling bahagia  di muka bumi ini dengan perkahwinan  di usia awal. Berikut adalah coretan terus dari  hati dan mata pena beliau.

*****

Saya  berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami  saya  berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, "Nak bagi bini makan apa?   Pasir?"

Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya  pernah  teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari  tarikh kami 'declare', untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun,  saya  ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur,  saya  hampir bunuh diri. Saya mengalami tekanan hidup sehingga tidak berhubung dengan dunia luar.

Tapi selepas itu baru saya sedar  kehadiran suami saya yang sudah 4  tahun menunggu peluang. Pada mulanya,  saya ingat sekadar 'cinta  rebound', tetapi selepas 2 bulan berkenalan  dan bercintan, suami saya  melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya  ingat satu gurauan. Akhirnya  si dia berani hubungi ayah saya dan minta  izin untuk berkahwin kerana  takut kehilangan saya lagi.

Ayah  saya pun dahulu berkahwin ketika belajar; ketika beliau tahun 1 peringkat  ijazah.

Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya cuma tinggal 2  bulan  untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju memandangkan  saya  sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami   berkahwin. Dengan mahar RM 200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran,   tiada majlis, kami bernikah.

Simple bukan? Kenapa perlu pening?

Kalau anda lelaki, anda mesti  ingin berikan segala yang terbaik untuk  bakal isteri anda.

Dan, kalau  anda perempuan seperti saya, semestinya  inginkan hantaran yang tinggi  (lulusan ijazah sekarang, hantaran  RM10K ke atas). Perlu tidak?

Maaf perempuan, kalau terasa. Saya  bukan jual diri, saya tidak  perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri  sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah  kalau kita kahwin cara Melayu; bukan cara Islam.

Saya perempuan  lulusan ijazah, saya ada tulang 4  kerat, dan saya boleh berusaha,  kenapa perlu mengharap dengan lelaki?  Suami bukan untuk dibebani, tapi  untuk disenangi. Isteri bukan untuk  dibeli, tapi untuk dikasihi.

Kos  kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba serbi. Hantaran,  majlis,  belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan  masih  ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru.

Kenapa perlu buat  majlis  di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal  untuk  katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan  peralatan.  Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul  depan  orang.

"Seganlah. Nanti orang kata apa."

"Isk, buat malu  belajar  tinggi-tinggi, tak dapat hantaran." 

Hai, ni mentaliti Barat.  Bagi yang  beragama Islam, ingat rukun nikah.

Tanggungjawab selepas  kahwin yang  penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan  untuk anak  pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin  bukan murah.  Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada  RM400-500. Tapi di  hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat  tinggi sekarang.

Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di  pasar? Harga lampin pakai  buang? Dan sekarang, anda masih terfikir  pelamin itu penting? Ini tak  kira duit nak beli kenderaan, beli rumah.  Pening!!

Jadi jangan bebankan  diri anda dengan majlis perkahwinan yang  membazir dan tidak perlu.

Saya bahagia sekarang. Boleh keluar  dengan suami tanpa rasa takut dan  malu, disentuh lelaki bukan mahram.  Dan suami saya tidak perlu takut  saya diambil lelaki lain seperti dahulu.  Apa semua yang pasangan bercinta  lakukan, kini kami lakukan dengan  halal. Dan kami boleh lakukan lebih  dari itu, dengan halal. Tidak perlu  risau. Kami aman dan bahagia. Saya  dan suami masih bercinta. Masih  belajar mengenal sesama sendiri. Dan  percayalah, tak guna bercinta  lama-lama. 

Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk  anda. Saya dan  suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya  mampu tanggung  hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa  menyusahkan suami?  Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi  pelajar perubatan,  anda faham maksud saya), untuk mendapat keputusan  yang cemerlang. Saya  tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur  cintakan suami saya. Saya  tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa  senang dengan saya. 

Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang  ada saya terima.

Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami  anda. Dan  bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima  kekurangan dan  kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian,  perbezaan itu  melengkapkan.

Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga  anda semua merasa tenang dan bahagia. 

- Artikel iluvislam.com 

Nota : Perkongsian di atas merupakan satu contoh bahawa perkahwinan di usia muda merupakan satu pilihan atau [I]option[/I] yang ada bagi masyarakat kita. Walaubagaimanapun, keputusan mendirikan rumah tangga perlu dibuat dengan hikmah bergantung kepada keadaan pasangan masing-masing kerana kehidupan selepas bernikah adalah cabaran sebenar dan pastinya kita inginkan rumah tangga yang berkekalan sehingga akhir hayat.

"Dan  antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa  Dia menciptkan untuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri-isteri daripada  jenis kamu sendiri, supaya kamu BERSENANG HATI dan hidup MESRA  dengannya, dan dijadikan di antara kamu (suami isteri) perasaan KASIH  SAYANG dan BELAS KASIHAN." ([B]Surah Ar-Rum, 21[/B]

Saturday, February 19, 2011

Terase Hati!!!!!!!

yup...
sgt2 kecewa n terase ati...
ngn sape ek???
sape lg lau bkn ngan i punye kekasih hati...
hak3...
kekasih hati ke???
lau dh fesbuk in a relationship ngan org lain...
tu msih boleh d maapkan..
coz ade sbb t'sndiri...

tp...
bile seme post along pom ang duk remove...
sape x sakit aty....
npe????
tkot org yg d in a relationship tu marah???
mne bukti awk sggup buat ape sje utk sy??
n tolong bg sy sbb knape awk remove seme tu??
x b'hrgakah ia???

sy kecewa ngan sikap awk...............
sikit pom awk x hargai sy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bersyukur sbb TAK CANTIK!!!


  Kerana saya tidak cantik..
  ~saya tidak jadi mangsa gangguan lelaki-lelaki
    yang rosak akhlaknya.


  Kerana saya tidak cantik..
  ~saya dapat pelihara diri saya daripada
    pandangan bernafsu lelaki yang
    tidak menjaga pandangannya.


  Kerana saya tidak cantik..
   ~saya selamat daripada menjadi senjata iblis
   mencairkan iman lelaki.


  Kerana saya tidak cantik..
  ~saya tidak mendapat fitnah dan cemburu
  daripada wanita-wanita lain.


  Kerana saya tidak cantik..
  ~saya tidak mengharapkan pujian daripada
  mana-mana lelaki dan wanita, dan kerana
  saya tak cantik, akhirnya saya menemui
  insan yang mencintai saya seadanya.


  Paling penting, kerana saya tak cantik..
  ~saya sentiasa mencuba untuk menjadi
  cantik pada pandanganNya. Cantik pada
  pandangan manusia bukanlah apa-apa.

Mesej Kamu!!

awk msj sy...

19.feb.2011
01:40:14 pm
angoh  :
                 jika ada 10 org yg sygkn awk, 1 drpdnya
                adalh sy & jika hye ade seorg je yg sygkn awk..
                e2 jga adlah sy.....
                ttapi jika tiada lg org yg sygkn awk,
                maka tiada lagilah sy d dunia nie....


19.feb.2011
01:43:08 pm
angoh :
               mu jwb soalan:
               brape byak syg dlm ati mu utk ak?


               pilih cepat:--->
               100%(call je)
               50%(antar msj)
               25%(miscall je)
               0%(diam je)


              ak tggu....

along  :
               jawapan sy ialah ______________
               sy xboleh jwb skrg...
               aty sy sakit...

               lau ikotkan aty, nk sgt call, msj, miscall...
               tp xmo diam...
               ummm... tp ary ni sy diam...
               wlaupom dlm aty sy xmo buat tu...
               maapkan sy...
               tu bkn b'makna sy xsyg....
               tp biarla sy bhagiakn awk ngn cara ni...
               sy syg awk sgt2.....

Maapkan Daku!!!!!!!!!!

xtahu kenape....
tibe2 rse sedeyh....
n rse mcm x d hargai...

ummmm....
ni msti sbb angoh an??

angoh.....
along tahu angoh penat kan????
coz keje n cstumer ramai...
ngoh..
sowy sgt2...
along bkn xmo pham ngoh..
tp ati along sakit tau dop??
da seharian along tggu saat2 ni utk msj ngan ngoh...
mse utk kite b-2 tnpa gangguan...

tp.....
bile ngoh kte ngoh nk tido...
along xleh trime...
along nk ngoh thu....
along nk msj ngan ngoh...
byok citer yg along nk kbo ko ngoh...
along nk amek mse ngoh skejap je...

ngoh....
sowy andai along mlmpaui batas mlm ni...
maap andai along da msj bkn2 at ngoh..
along xde niat...

ngoh...
along tahu...
andai kite trus b'sama...
ia psti akn buat ngoh makin terseksa...
along syg ngoh...
tp syg tu yg akn wt ngoh merane...
jd along rse.................................................

ntah la ngoh....
along mmg x sggup nk tggalkn ngoh...
tp prangai along tu akn wt ngoh serabut ngn along...
along xmo tu seme t'jd....

ngoh...
pk la molep2...
lau ngoh ase x sggop dh...
ngoh leh la trus terang....
along trime keputusan ngoh...

pape pom...
along syg ngoh sgt2.....
tp utk mlm ni...
maapkn along...
along xde niat....


!!!Ku Sayang Kamu Hingga Batas Waktuku!!!

Thursday, February 17, 2011

Buat Si Pemandu!!

BERHATI2 PADA KERTAS YANG MELEKAT PADA CERMIN BELAKANG KENDERAAN ANDA

" AMARAN DARI PIHAK POLIS - BERHATI2 PADA KERTAS YANG MELEKAT PADA CERMIN BELAKANG KENDERAAN ANDA

-- CARA TERBARU UNTUK MENCURI KERETA ( INI BUKAN GURAUAN ) Sedarlah semua! Tolong sebar2kan... ... . Kita berjalan menghampiri tempat parking, membuka kerata dan masuk kedalamnya. Kita start engine kereta dan bersedia untuk berundur.

Bila kita melihat cermin belakang untuk melihat kawasan belakang, kita dapati ada kertas yg melekat ditengah2 cermin belakang menghalang pandangan kita.. Jadi kita parking balik kereta, buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua benda) yang menghalang penglihatan kita tadi.

Bila anda sampai dibahagian belakang kereta, pada masa itulah pencuri itu akan keluar dari tempat sembunyinya, masuk kedalam kereta dan memecut pergi.Dia mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta anda.

Perasan tak kaum hawa? Saya pasti beg duit kita masih didalam kereta. Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita, alamat rumah kita, duit kita, dan kunci2 kita. Rumah kita dan kesemua identity kita telah diperolehi!


BERHATI-HATI DENGAN CARA BARU YANG DIGUNAKAN

Jika kita melihat ada kertas melekat pada cermin belakang kita, teruskan memandu. Tanggalkan kertas itu kemudian. Dan bersyukur kerana anda membaca email ini.

Saya harap anda akan hantar email ini kepada kawan2 dan keluarga, terutama wanita. Kesemua maklumat peribadi dan pengenalan diri yang berada di beg tangan anda sudah tentu tidak mahu jatuh ketangan orang lain.

Zaman la mcm2 boleh jadi.Kena banyak beringat

Wednesday, February 16, 2011

Ku rindu kamoooo....

hak3...
ni tgoh update blog dlm kelas smbil tggu presenter buat preparation...
heheheheheehe....
tp dlm kpale ni sedang merindui angoh...
mklum la, 7 ary lpas gayot je 24 jam...
tp ary ni main msj je...
that y jd rindu..
waaaaaaaaaaaaa...
nk gayot agy....
angoh..jnji ngn kak tau jgn lupe kak tau...
6t ptg abis klas kite msj agy k....
syg kamooooo

Monday, February 7, 2011

d tinggalkn lagi!!

cuti da abes,kelas da start..
tp mood cuti msih banyok...
xpuas agy jln2...
pling x puas jmpe my adinda...
sgt2 skjap d beri pluang utk bersama nya...
ummmm..
skrg ni seme org d tinggalkn lg oleh ku...
opsss.. ingt tu ak yg mninggalkn mereka...
bkn mereka mninggalkn aku...
hahhahaha..
mmg la mereka d tinggalkan olehku kerana aku da ade d USM....
waaaaaaaa..
nk balikkkkkk...
nk dok GANU jeeee...
xmo meninggalkn n ditinggalkan....
waaaaaaaaaaaaa...


mood :
 DERITA MERINDU