Tinggalkan Jejakmu!!

Followers

Mummy + Papa = Rayyan

Lilypie First Birthday tickers

Monday, December 27, 2010

Kerinduan!!!!!!!!!

Begini la kehidupan ku....

walau pon ary ni ary ke-2 ak d bumi Penang...

n pg td smpai kol 3 lbih ak t'libat ngn exam utk St.John..

ptg lop kuar mkan..

after maghrib balik bilik..

tp....................

saat turun je tangga nk ke bilik..

aty ak ni da mule sayu..

rindu, teringat n mcm2 lg la ttg org kt umah n kt kg....

sebak sgt2....

bkpe la ak x sekuat org lain????

klu ikotkan rse aty, mahu je ak balik mule n xboh mari pah sudoh dh..

tp bile pk blik, segala poengorbanan ayah, mok, cheq n yg lain2 susoh mai anto ak,

xkn la ak nk breti sekerat jalan...

tp gitu la..

aty ni ttap duk ingt kt kampong...

nk lpak rmai2..

nk jalan petang2..

n yg penting nk tgok muke mok, cheq, ayah, adeq2, pok sedare, abeq tiap2 ary..

sgt rindukan mereka...

buat 'adeq2'.. kenangan lepak ngn knal korg mungkin xkn d lupakan smpai bile2...

tambah2 lg dgn khadiran baby girl..

ak juz smpat tgok die x smpai setengah jam, da kne mai penang..

hope baby cihat ek..cik lom syg adeq...

heran kan...

mungkin ade org tgok ak ni jenis kasar..

tp aty ak umpama tisu..

ak cukup2 lemah lau dlm bab ni...

moge Tuhan berikan ak kekuatan..

lagi 2 thun setengah!!!!!!!!!

pape pon terjadi..

aty ku d TERENGGANU!!!!!!!!!!



pesan pd diri...

*long..jgn hampakan ayah n kuarge

*long..lau kire nk enjoy xkn kemane

*long..ingt kite org susah..

*long..ingt pesan adeq2 n abg2.. mri Penang ade tujuan, jd kne la b'korban...

*long..4 tahun tu sekejap je..

Saturday, December 25, 2010

Sengsara!!!!!!

kol 6 lebeh2 td ak smpai d USM..
adush...
sedeyh nye ak..
npe la ak msti mai cini lg..
asal ak x duk je kt kg tu..
da la mai awl pd owg laen..
adush....
sgt2 sedeyh..
x puas agy cuti...
pape pon, ak doakan agr ak tabah...
ak psti akn merindukan setiap detik wktu cuti ku yg amat bermakna...
xmgkin ku lupakan...

Saturday, December 4, 2010

Ketenangan...

ari ni da msuk 8 hari ak lepak kt kmpong...
wah..
sgt2 bez..
leh main ujan..
leh pusing2 kampong..
leh jln2...
tp yg x bez xleh on9 coz xde bokben..
waaaaaaaaaa..
tp no hal la, jnji leh duk dekat ngn family...
okep ye...
sy out dulu..
papaiiiiiiiiiiiiiiii

Friday, November 26, 2010

bye bye!!

Mrs. Kasyah da nk blik ke Terengganu pg ni...
so, ku tinggalkan sebentar cinta ku d sini..
harap korng jgn nakal2 ek...
syg korang sume..
papaiiiiiiiiiiiiii!!!

Thursday, November 25, 2010

Kemerdekaan Bagi Seorang Student..

tat kala microfon d ketuk..
suara lantang penjaga prekse b'gema..
"Masa dh tamat, semua pelajar tidak dbenarkan menulis lg..sila semak angka giliran anda"
tepat jam 12.00 pm.. 25/11/2010....
merdeka lah jiwa anak remaja yg bru sahaja menamatkan perjuangan utk Sem 1 sidang akademik 2010/2011..
dgn b'akhir nye paper t'akhir itu..
dunia seakan-akan cerah..
x perlu lagi mngadap buku utk beberapa minggu...
x perlu memikirkan nota2 yg t'bengkalai...
x perlu memeningkan kepala menyiapkan esei....

Merdeka kan aku???
hahahhahaha...
yup...
sudah merdeka utk sem ni..
sem depan merana lagi...

wahahhahaa..
sem depan da sem 4...
lg 4 sem je nk hbis kn kt USM ni..

wahhh,....
sgt2 besh ari ni....
leh kmas2 barang..
leh p jln2...
leh p ronda2...
leh enjoy..
layan movie..

yg penting leh rest speenuhnye at kmpong halaman ku...
leh lpak2 ngn mmber lg..
leh bgun lwt...

n yg penting uruskan gigi ni dulu..
skit yg ku tanggung slame ni kne ku blas...
hehehhehhe


TERENGGGANU pliz wait for me!!!!!!!!

Detik2 Kemerdekaan!!

pg ni paper last utk sem ni...
waaaa...
hepy2...
tp dlm hepy pon xleh nk enjoy mane gax coz penderitaan blom b'akhir...
huhuhuhuhu....
wish me luck ek kwn2...
doakan sy smoga dpt jwab..
aminnn

Wednesday, November 24, 2010

Al-Quran


Kepade mereka2 yg nk menghantar dan menerima hantaran... fikirkan

“Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran” pekik Jamilah kepada Nabil...

“Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli nih” balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.

“Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab” keluh Jamilah.

“Ala, awak bukan reti pun bahasa arab” jawab Nabil. Tergelak Jamilah. Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

“Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat” tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.

“Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid” sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

“Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?” pakcik menyoal sambil tersenyum.

“Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik“ teragak-agak Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

“Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik” tegur pakcik berhemah.

“Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la” tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

“Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi” cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

“Ala, besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi” senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

“Jangan lupa baca ya” pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.

“Sibuk je la pakcik tu” Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin ‘terpukul’ dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.

“Assalamualaikum semua” ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

“Inikah pengantin hari ini?” tegur selamba Ustaz Saad.

“Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz..” jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.

“Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin” cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

“Ss.. su.. surah apa ustaz?” Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku.

“Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa’d” kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi. Surah Ar Rad

Surah Ar Ra'd

“ Apa benda nih ” detik hati Nabil.

“ Bismillahirrahmaani rrahim.. ALL..MAA.. RIII..!! ” berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.

“ Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A ’ uzubillahiminnassya itaanirra jim.. Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.. ” kedengar suara gemersik Ustaz Sa ’ ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama ALQurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.

“ Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim ” tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa ’ ad.


“ Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.. ” penutup Ustaz Sa ’ ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

Hari semakin cepat berlalu..

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa ’ ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil.    



    Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased.

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya,  berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will have no grief.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.

 Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'

Tuesday, November 23, 2010

Andai Dia Jodohku!!

10 PETANDA DIA JODOH KITA.......
Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?


Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.



5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

Cincin!!

dulu, main hentam je nk pkai cincin kt jari mne..
asal muat jep..
lau jari ibu yg muat, pkai je la kt jari tu..
tp prnah gak dgr ura2 kte lau pkai cncin jari ibu ni t'msuk dlm golongn gay @ les..
jari telunjuk lak, same mcm p'huni neraka..
but i'm really not sure..
so kt sini sy ade tips utk si pemakai cincin..
t'utama bg mereka yg bkal khwen.tunang, d risik n yg da ade pkwe @ mkwe  pon same..
nnti nk beli cncin utk org t'syg, ukur la pd jari yg spatutnye yep..
okep..
so, sila kn la bce tips ni..

 ia berbunyi..


Nasihat Nabi Muhammad S.A.W. kepada Saidina Ali.. 
sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , 
Nabi Muhammad S.A.W. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari  
1] jari manis 
2] jari kelingking (anak jari) 

dan jangan memakai pada jari 
1] jari tengah 
2] jari telunjuk 

Nabi Muhammad S.A.W. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut A.S.

Perhatian 

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan. 

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara- mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah S.W.T. Nabi S.A.W. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi S.A.W. senang je kita dapat pahala. 



sila pkai cincin seperti ini yep...
syg kamoo lau kmoo ikut pkai cmni..
lau blom tukar tu, cpat2 la tukar cincin anda pd jari yg btul..
selamat beramal!!!

Tips Membaca

MEMBACA DENGAN BERKESAN (BINGKISAN KHAS BUAT SHBT2 & ADEQ2 YG SEDANG ATAU TENGAH MENGHADAPI PEPERIKSAAN)



HARI NI SPM, STPM N BEBERAPA BUAH UNIVERSITI BARU MEMULAKAN EPISOD PEPERIKSAAN AKHIR MEREKA..
JADI MASIH BELOM T'LAMBATLAN UTK MENCORETKAN PERKARE INI DI SINI UTK PANDUAN KITA SEMUA...
SILAKAN BACA..


MEMBACA DENGAN BERKESAN

1. Tujuan membaca

Menghibur dengan maklumat dari ilmu
Untuk mengisi masa lapang
Untuk mengisi keperluan rohani
Untuk mempelajari sesuatu yang baru
Untuk mempelajari sesuatu kaedah
Untuk mendapatkan maklumat
Untuk menilai sesuatu isu atau pendapat
Untuk mengulangkaji

2. Cara pembacaan

Bacaan sepintas lalu
Bacaan secara terperinci
Bacaan secara estetik

3. Membaca mengikut kaedah SQ3R

Survey (penyelidikan)
Question (pertanyaan)
Read (membaca)
Recite (mengucapkan dengan kuat)
Review (mengkaji semula)

4. Meningkatkan kemahiran membaca

i - Ketahui secara umum
- Lihat kandungan buku
- Baca bahagian pengenalan
- Baca rumusan atau synopsis
- Kaji gambar rajah atau carta-carta
- Lihat sepintas lalu indeks atau daftar kata

ii- Teruskan menanya diri dari awal hingga akhir

- Apa yang akan dibaca?
- Apakah tujuan membacanya?
- Apakah yang sudah diketahui?
- Apakah makna perkataan-perkataan yang digunakan?
- Apakah isi-isi penting dan maklumat-maklumat asas?
- Apakah rumusan yang dapat disimpulkan?

iii- Baca dengan hati-hati

- Baca secara aktif
- Catatkan nota sambil membaca
- Tumpukan kepada perkataan yang menjadi ‘kunci’
- Gariskan isi-isi atau fakta-fakta penting

iv- Rumusan dan ulangan

- sebelum tamat membaca membuat rumusan
- ulangi bahagian yang penting
- semak kembali nota yang dicatat

v- Halangan membaca dengan berkesan

- Tidak bersedia
- Hilang minat
- Kurang terganggu
- Mengantuk(otak letih/kurg oksigen,in case rehatkn otak dgn tidur/masukkan oksigen dgn byk dlm badan@minum air..hehe)
- Letih
- Pembacaan lambat(jgn baca mengeja huruf!)

5. Cara-cara membaiki kelemahan

Luaskan ruang pandangan
Elakkan penyebutan perkataan
Pusatkan tumpuan kepada bacaan 


Selamat Menghadapi Peperiksaan!!


SEMOGA MENCAPAI KEJAYAAN